Brug de sociale medier

En af mine venner, som har eget firma, sagde engang, at det er afgørende for firmaets overlevelse at blive nævnt i aviserne gerne én gang om måneden.
Det kan gøres på forskellige måder:

Ved at købe betalt annonceplads, og sammen med annoncen også indlevere en færdigskrevet journalistisk artikel. Mange aviserne bringer gerne disse artikler, hvis bare man også har købt en annonce.
Eller ved at sørge for at sende informationer eller færdigskrevne artikler til aviserne, hver gang der foregår en begivenhed i firmaet.

Det forholder sig ikke anderledes for kirker: Det er afgørende at blive omtalt, sådan at kirken derigennem bliver en del af folks samtale. "Har du læst at,... Så du at... Jeg læste i morges, at..."

Der er sket meget siden aviserne var det primære nyhedsmedie.
Nu er medierne SOCIALE - dvs. de er ikke længere kun énvejskommunikation, men en del af en samtale.
Har du en kommentar til en artikel, kan du SMS'e den, tweete den, osv.
Sidder du og ser en nyhedsudsendelse eller et debatprogram, kan du nu som seer aktivt præge programmet, ved direkte at sende spørgsmål og kommentarer ind.

Medierne i dag er SOCIALE. Facebook, Twitter, Snapchat, osv., er skabt til social interaktion. Til samtale.
Facebook er ikke en opslagstavle i foyeren. Facebook er socialt samvær. Interaktion.

Og hvis kirken agter at være til stede på de "sociale medier", så er det klart, at kirken ikke skal bruge dem til blot at opslå information om kommende gudstjenester, osv.
At være kirke på de sociale medier handler om at bruge dem som et samtalested - og handler om, at de ansvarlige i kirken, som skriver materiale til Facebook, Twitter, osv., uddanner sig i eller - fra egen, privat brug - er vant til at skrive og uploade ting, som skaber samtale, omtale og debat.

En af de bedste måder at skabe interaktion med din menighed, i ugens løb, er gennem de sociale medier.
Men det kan være urimeligt svært hele tiden at skulle "finde på", hvad der er værd at skrive eller uploade.
Der findes adskillige artikler som handler om, at det fx kan være en ide at tage små citater og glimt fra søndagens prædiken, og lægge det ud enten som en teaser til den kommende søndag eller som et oplæg til samtale over den forgangne søndags gudstjeneste.
Andre artikler handler om at huske at sørge for at tage billeder, når der foregår noget i kirken, og få dem lagt ud på Facebook, osv.

Det bedste, I som lokal kirke kan gøre, er at sammensætte en "kalender for sociale medier".
Opbyg en uge- eller månedskalender, som en eller flere fra kirken har ansvar for at følge op på.
Opbyg en kalender, som fx fortæller dig, at mandag eftermiddag skal der lægges et glimt fra søndagens gudstjeneste/prædiken ud - gerne i form af et spørgsmål og et citat fra prædikenen.
Onsdag er det tid at give folk et opmuntrende ord, så i kalenderen for sociale medier står der derfor, at der skal lægges fx et illustrerende billede med et bibelord ud.
Fredag lægges en "teaser" ud, vedrørende temaet for søndagens gudstjeneste.
Og så videre.

Dette er vigtigt at vurdere og tænke over, når du arbejder med sociale medier:
Hver gang du vil skrive et indlæg, så overvej: Hvad er det jeg vil opnå med denne statusopdatering? Hvem er mit publikum? Er der mulighed for at folk kan respondere og samtale? Hvordan opfordrer jeg folk til at handle på det?

Lad mig slutte med dette helt afgørende gode råd, fra Phil Bowdle:
"Skab samtaler på de sociale medier som Gud kan være en del af."

Her er et eksempel på en kalender for sociale medier (klik her for at se i stor størrelse):