Motiverende kristendomsundervisning

Hvordan motivere til engagement og læring i undervisning af juniorer, teenagere, konfirmander og unge? Det handler denne side om, og her får du en række spændende projekter præsenteret, som du kan fordybe dig i og bestille.

BEGYND HER:
Få en letlæst indføring i motiverende kristendomsundervisning: E-bogen “Fortæl det gamle budskab” er en gennemgang af velkendte teorier om menneskelige behov og motivation, efterfulgt af et længere kapitel om hvordan Jesus motiverede sine disciple, og bogen slutter med en gennemgang af helt konkrete mekanismer, som du kan overføre til din undervisning og forkyndelse.
Bogen fås i 2 e-bogsudgaver, dels til de mest almindelige e-bogslæsere og dels til Amazon Kindle. Klik her for at se de to udgaver og eventuelt bestille.

Begynd din udforskning af motiverende kristendomsundervisning med denne bog. Så er du rigtig godt rustet til at tage nedenstående projekter i brug:

Et Escape Room er en spændende mulighed for personlig udforskning af en historie, et mysterie, et tema – og med et helt nødvendigt samarbejde imellem de deltagere, som sammen er “låst inde” i rummet.
Carsten har udviklet to typer bibelske escape rooms: Dels “bærbare”, dvs. med faktiske håndtag, hvor alle elementer fra et Escape Room er skrumpet og sat på en holder eller i en kasse. Dels mere klassiske Escape Rooms, hvor deltagerne lukkes ind i et lokale og ved hjælp af rekvisitter og spor skal finde vej igennem en historie.
Brug Escape Rooms til en klubaften, en lejr, osv.

De forskellige bibelske escape room spil kan købes i butikken (klik her).

Her er introvideoen til spillet “Fængslet tro”:

Send din menighed eller dine studerende på vandring og opgave med deres mobiltelefoner. Brug de såkaldte GPS-skattejagt-apps til fx at omdanne dit lokalområde til Jerusalem, eller sende deltagerne på Livsvandring, hvor de modtager lydoptagelser og opgaver på mobilen, mens de vandrer.
I denne video får du hele 10 minutters undervisning i, hvordan du bruger appen ActionBound og fx laver en bibelvandring om udgangen af Egypten:

Disse videoer kan ses som et supplement til e-bogen “Fortæl det gamle budskab”; især bogens sidste halvdel om spilbaseret undervisning:

1: Hvad er gamification?
2: Eksempel på gamificering af kirkelig undervisning
3: Hvordan forme en historie/et narrativ til mit undervisningsforløb?

Mission Konstantin-projektet modtog i 2019 Viborg Stifts initiativpris (se her).
DR TV og Radio har lavet flere indslag om projektet: Her til højre er indslaget fra TV-Avisen. Du kan også lytte til DR P4’s indslag, og endelig kan du læse DR.dk’s artikel (her) samt en reportage fra Kristeligt Dagblad (her).

Den første video herunder forklarer, hvordan Mission Konstantin fungerer. Den anden video er et interview, på engelsk, med Mission Konstantins forfatter Carsten Riis Jensen og gamificationguru Michael Matera. Begge videoer kan ved afspilning åbnes i større vinduer/fuld størrelse:

Hvordan fungerer Mission Konstantin?
Interview med gamificationguru Michael Matera.

Spilbaseret struktur

Klik for at se større billede.

DOWNLOAD
I kolonnen til højre her på siden kan du downloade dokumenter og videoer. Der er en gratis basispakke, og så er der pakken til Mission Konstantin. Denne pakke, som ikke er gratis, indeholder ikke en komplet plan du kan gå i gang med at bruge men en hjælp til selv at komme i gang – nemlig 3 introvideoer til missionen samt hjælpedokumenter til årsplan, alle bonuskortene, 7 PowerPoint-filer som skal færdiggøres, eksempel på en Mission Konstantin-årsplan, mm.

Hvordan inddrage tilhørerne i fortællingen af bibelhistorier? Hvordan kan de være med til at beslutte, hvordan fortællingen forløber? Her kan du se Carstens projekt “Bibelværksted på hjul” og de tilhørende 2 “fortælletæpper”, som engagerer deltagerne til at være med til at skabe bibelfortællingen sammen: